Nuffnang Ads

Monday, November 21, 2016

Alahai Maybank

Dah banyak kali Bank Islam hantar SMS suruh tukar kad ATM Bank Islam. Tapi Ainn buat tak tahu je. Kat kelas dan kat group WhatsApp pulak duk pakat cerita pasal kad ATM Maybank yang nak kena tukar. Walaupon Ainn tak dapat apa2 maklumam daripada Maybank tapi Ainn lebih berminat dengan penukaran kad ATM Maybank. Sebabnya boleh guna gambar sendiri kat kad tu. Hihi.

Cakap je excited nak tukar kad ATM Maybank, tapi entah ke mana. Tunggu gambar masa majlis bertandang tak dapat2 lagi. Nak jugak guna gambar kat sungai dekat Gua Ikan tu.

Minggu lepas wan pergi Gua Musang setelkan semua kad2 dia. Kad ATM Maybank kad pengenalan diri dia jugak. Masa tu lah baru Ainn teringat nak kena tukar kad ATM selewat2nya 31 Disember ni.

Semalam baru berkesempatan ke Gua Musang. Banyak plan nak buat sebenarnya. Ambik MyKid Aisy, tukar kad ATM, bukak akaun bank Aisy, beli baju dan keperluan Aisy.

Mula2 kena ambik MyKid Aisy la. Kan nak bukak akaun bank dia nanti kot2 nak kena guna MyKid, tak boleh guna surat beranak je.

Dah alang2 kat situ terus je pergi Bank Islam. Tak sampai 5minit setel urusan Ainn tukar kad ATM. Nak bukak akaun untuk Aisy staf yang uruskan tu takde la pulak. Mungkin keluar rehat atau pergi tandas, tak tahulah. Tadi sebelum Ainn uruskan pertukaran kad ATM Ainn tadi ada je, tapi masa tu dia tengah serve customer lain. Ainn ingat nak tunggu je dulu, tapi hubby ajak pergi Maybank je dulu.

Nombor giliran sementara menunggu turn untuk menukar kad. Ikut nonbor tu banyak jugak nak kena queue. 23orang! Tapi kalau ikut macam kat Bank Islam tadi tak sampai pon 5minit, dengan queue 2orang je. Kalau 23 orang darab je la ngan 2.5minit. Ye dok? So jadilah 57.5minit. Tak sampai pon sejam. Tambah pulak kat Maybank kan ada banyak kaunter. Lagi la cepat prosesnya. Ainn perasan tadi untuk nombor giliran 66XX 3kaunter yang uruskan; kaunter 4, kaunter9, kaunter10.

Tapi setiap satu2 kaunter yang uruskan mak aii, lambat sungguh! Nak2 pulak kaunter9. Nak siapkan sorang tu.. tak tahulah nak cakap macam mana. Cakap karang takut mencarut pulak. Sejam 10minit Ainn tunggu, baru panggil nombor 6649? Berapa jam agaknya ya nak tunggu 6662? Hubby punya pulak 6663.

Ainn perhatikan aje staf kat kaunter 9 & 10 tu. Kadang2 tengok jugak kat kaunter 4. Kaunter 4 punya urusan sekejap aje. Lepas tu dia mintak customers letakkan borang apa entah kat meja kaunter10. Masa mula2 Ainn pergi kaunter4 tak bukak. Dalam sejam tu ada la 3orang yang pergi kaunter4.

Kaunter 9 tak nampak sangat apa dia buat kat meja tu. Yang nampaknya ada 2, 3orang staf lain akan pergi bercakap2 dengan dia dan kakak yang dia serve tu. Tak pasti apa yang diborakkan. Dalam tempoh sejam tu pon 3orang jugak ke kaunter tu.

Staf kat kaunter 10 pulak banyak termenung. Tak banyak cakap. Dia selesema, Ainn perasan dia selalu duk tarik2 hidung dia guna sapu tangan. Sebaiknya guna tisu ye, boleh terus buang supaya virus tu tak merebak. Bila siap sorang customer he need to serves customers yang dah letak borang kat meja dia tadi, yang diimport dari kaunter4. Dah siap baru dia boleh request for next customer. Termasuk dengan customers yang diimport ada dalam 7orang jugak yang dia serves tadi sepanjang Ainn kat situ.

Bila banyak duk perhati kat staf kaunter10 tu Ainn buat kesimpulan, line slow! Nak ditunggu dengan masalah line, *kalau betullah telahan Ainn* tak tahu bila la nak sampai turn Ainn. Sejam 10orang? Nak tunggu berapa jam lagi? Dibuatnya line makin slow macam mana?

Hubby bisik kat Ainn, 'patutlah Pesa kata datang tengahari sampai petang baru sampai turn dia. Dekat maghrib baru balik rumah.'

Ainn tak cakap servis kat Maybank slow. Setahu Ainn servis kat Maybank Gua Musang memang slow. Pernah Ainn teman jiran Ainn tukar kad ATM dia, dah lama. Masa tu Maybank kat Bandar Lama. 3jam jugak menunggu. Wan pergi tukar kad dia minggu lepas pon dari pagi sampai ke Asar. Tukar IC dan kad ATM. Yang lamanya tukar kad ATMlah. Bank wan Maybank je!

Bila Ainn ingat Ainn pernah buat urusan kat Maybank Kulai takde pulak kena tunggu lama2 macam ni. Ainn bisik kat hubby, balik buat kat Kulai je lah. Sempat lagi, kita nak balik kan hujung tahun. Alah bulan depan kan nak balik kampung, try pergi Maybank Tumpat. Tak ramai orang kat sana. Ainn punya kad hubby dah suruh tukar via Maybank2u je.

Kalau betullah masalah keslowan di Maybank Gua Musang ni disebabkan masalah line, nampak gaya Maybank kena upgrade la line internet dia tu, biar cepat urusan kerja nak buat.

Lagi satu, Ainn perasan 2orang sesat mencari kaunter. Kedua2nya nak kena pergi ke kaunter1, tapi mencarinya sampai ke kaunter 8, 9, 10 yang ke belakang kaunternya tu. Cadangan Ainn je ye, boleh letakkan tanda arah untuk kaunter. Takdelah customers sesat lagi.

»kalau boleh buat di hujung jari je tak payahlah nak queue kat tempat ramai macam tu. Buang masa, buang tenaga. Mungkin tambah dosa jugak. Huhuhu.. peace;-)

No comments:

Post a Comment